10 Haziran 2012 Pazar

İsveç Ulusal gününde, ulusal birlik yaratıcısı, Kral Gustav I, Gustav Vasa (1496 – 1560) olarak bilinir.

Stockholm ulusal gün şenliği ve Turnalar, zeybek dansı..  hemen iki gün arayla olanlar oldu. Şanslıyım! Bir rastlantı rüzgarı beni Stockholm’daki ulusal güne uçurdu.


Haftalar süren İzmir, Bursa, Kocaeli, Diyarbakır kitap yolculukları ve doğduğum kent Urfa’da ve yine İzmir ve Muğla, Köyceğiz’de bıraktığım düş yağmurlarıyla yorgundum.


Stockholm’a varışın ayırdına varmamıştım. Semt kütüphanesinin kapalı olduğunu gördüm. Yürüyüş yapmaya karar verdim.











İstanbul - Stockholm 10:40 uçağı için saat 05:30’da yataktan kalkış ve Sabiha Gökçen Hava alanı için Topkapı’dan Anadolu yakasına süren iki saatlik yol boyunca, İsveç Ulusal günü olduğunu da bilmiyordum. 
Zorlu haftaların verdiği son uçuş mutluluğu ile evime vardım. Bir de ne göreyim! Düğün dernek gibi, şenlik beni bekliyormuş meğer.

Ulusal gün de işte böyle olurmuş meğer! Güneşli günde, renk renk insan teni ile kutlanan bir şenlikti bu. Başka yerlerde farklı ve mahalli çalgılarla dansların yapıldığı törenler olurdu.
Fakat ben oralara gidemedim ve hemen evime yakın alanda yürüyüş yapmak için çıktığım parkta karşılaştım şenlikle. Bu parkı sizlere tanıtmak isterdim. Daha önce bu konuda önhazırlık da yapmıştım.
Arkada çiçekli koloni kulübeleriyle kente oksijen sağlayan ve kanallara açılan bir adanın kıyısdır burası.
İki yıl önce bu kıyılarda kuğu ailesinin fotoğraflarını da arşive aldım. Üstelik her yaz en az bir kez golf oynadığım alan burası.
 
Gördüğünüz gibi, elinde golf çubuğu, sırasını bekleyen oyuncu da orada. 

Anne ve babasından önce oynamış oyununu, sırasını bekliyor.

Şöyle ki tüm bu görüntü ulusal günde oldu.

İsveç Ulusal günü bugün evet.
 

Köyceğiz’de, daha üç gün önce izlediğim 
turna çağrışımlı harmandalı burada farklı  
 bir ulusal gün olarak karşıma çıktı. 

İsveç Ulusal günü ise şöyle. Kral Gustav I, Gustav Vasa (1496 – 1560) olarak da bilinir.  
Ulusal İsveç kimliğini bu kral Gustav I, vermiş ve devleti kurmuş.
Orta İsveç, Dalarna bölgesinin kralıymış.
O dönem feodal kent krallıkları varmış.


Birlik sağlamak için yaptığı savaşlardan sonra öteki kralları yenmiş ve bu topraklarda İsveç Devleti’ni kurmuş.
Bir anlamda Türkler’in Mustafa Kemal’i olarak beş yüz yıl önce doğmuş ve reform tasarımını dövüşe dövüşe gerçekleştirmiş.
Reformlarının en önemlisi kilise ile devlet konusu ve vergi düzeni olmuş.
Köylüler Gustav I’in getirdiği reformlara karşı başarısız ayaklanmalar yapmışlar.
O gün bugün bu devlet orada duruyor.  Ulusal gün şenlikleri de işte böyle...

Sevgi, içtenlik...

Tekin SonMez, 


10 Haziran 2012, Stockholm.